Πρωτόκολλο WILBARGER

Το πρωτόκολλο της Wilbarger είναι ένα συγκεκριμένο θεραπευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο να μειώσει την αισθητηριακή αμυντικότητα(*).

Αυτή η τεχνική αναπτύχθηκε από την Patricia Wilbarger, εργοθεραπεύτρια, εξειδικευμένη στην αξιολόγηση και θεραπεία παιδιών με αισθητηριακές δυσκολίες. Έχει τις αρχές του στην θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και έχει αναπτυχθεί μέσα από την κλινική χρήση. Περιλαμβάνει σταθερή και συχνή εφαρμογή βαθιάς πίεσης καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος.

Χρησιμοποιείται απο εργοθεραπευτές με γνώσεις στην αισθητηριακή ολοκλήρωση και ειδίκευση στο πρωτόκολλο διότι αν χρησιμοποιηθεί χωρίς την απαραίτητη γνώση μπορεί να είναι δυσάρεστη για το παιδί και να οδηγήσει σε ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

Αρχικά απαιτείται η συλλογή λεπτομερούς αισθητηριακού ιστορικού απο το οποίο προκύπτει ο βαθμός και το εύρος των αισθητηριακών δυσκολιών. Η συγκερκιμένη θεραπευτική μέθοδος περιλαμβάνεται στο θεραπευτικό πρόγραμμα του παιδιού και απαιτεί την εκπαίδευση των γονέων ή των ατόμων που φροντίζουν τα παιδιά, για την ολοκληρωμένη εφαρμογή της.

Το πρώτο βήμα περιλαμβάνει έντονες πιέσεις, με την ειδική βούρτσα της Wilbarger, στα άνω άκρα και στα χέρια,  στα κάτω άκρα και στα πόδια και στη πλάτη. Η χρήση της βούρτσας γίνεται με έναν αργό και μεθοδικό τρόπο ώστε να δίνεται κατάλληλη βαθιά πίεση σε μια ευρεία περιοχή του δέρματος του σώματος.

Στη συνέχεια το παιδί λαμβάνει απαλές συμπιέσεις στους ώμους, στους αγκώνες, στους καρπούς και στα δάχτυλα, στους γοφούς, στα γόνατα και στους αστραγάλους και στο στέρνο. Αυτές οι συμπιέσεις παρέχουν  κατάλληλη ιδιοδεκτική εισροή.

Προσοχή: Δε βουρτσίζονται ποτέ το στομάχι και το πρόσωπο.

Να θυμάστε ότι:

  • Η εφαρμογή της συγκεκριμένης θεραπευτικής μεθόδου απαιτεί την εκπαίδευση και την επίβλεψη από θεραπευτές με μεγάλη εμπειρία στη θεραπεία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης.
  • Μπορείτε να κάνετε την βούρτσα πάνω από τα ρούχα του παιδιού αν το παιδί δεν νοιώθει άνετα με την άμεση επαφή με το δέρμα του αλλά θα πρέπει να ασκήσετε περισσότερη δύναμη.
  • Πρέπει να είστε τυπικοί με τις ώρες και να τις καταγράφετε.
  • Αυτή η ρουτίνα δεν θα σας πάρει παραπάνω από 3 λεπτά κάθε φορά.
  • Χρησιμοποιήστε την σωστή βούρτσα που θα προμηθευτείτε από τον εργοθεραπευτή σας. Φυλάξτε την σε μια πλαστική σακούλα και αλλάξτε την όταν γίνει σκληρή ή άγρια.
  • Κάνετε αυτή την τεχνική για μια περίοδο 2-3 εβδομάδων, κάθε 2 ώρες. Καταγράψτε τυχόν αλλαγές στην συμπεριφορά του παιδιού και αναφέρετε τις στον εργοθεραπευτή σας. Μετά το πέρας των 2-3 εβδομάδων ίσως είναι χρήσιμο να το συνεχίσετε 2-3 φορές την ημέρα.
  • Ορισμένα παιδιά το βρίσκουν ευχάριστη την όλη διαδικασία και άλλα θέλουν τον χρόνο τους για να το συνηθίσουν.

Εφαρμόζεται σε παιδιά που:

  • θυμώνουν υπερβολικά όταν το αγγίζουν,
  • αποφεύγουν το κόψιμο των νυχιών και των μαλλιών,
  • αποφεύγουν ή αναζητούν τα αγγίγματα από άλλους (φιλιά, αγκαλιές),
  • αποφεύγουν καινούρια ρούχα ή κάποιες υφές τους (ετικέτες, ραφές, μακρυμάνικα ρούχα),
  • αποφεύγουν να αγγίζουν αντικείμενα με τα χέρια όπως λάσπη, πλαστελίνη, αφρός,
  • αποφεύγουν ή θέλουν να περπατούν ξυπόλυτα.

(*) Η αισθητηριακή αμυντικότητα είναι μία ομάδα συμπτωμάτων τα οποία έχουν σχέση με αρνητικές ή αμυντικές αντιδράσεις του ατόμου σε ακίνδυνα ερεθίσματα προς ένα ή περισσότερα αισθητηριακά συστήματα.

Πηγή- Βιβλιογραφία:
– Bundy, A.C., Lane, S.J., Myrray, E.A. (2002). Sensory Integration: Theory and Practice (2nd ed). Philadelphia: F.A.Davis
– Ellen Yack, Shirley Sutton, Paula Aquilla (1998). Building Bridges Through Sensory Integration. Future Horizons
– Ellen Yack, Shirley Sutton, Paula Aquilla (2003). Building Bridges Through Sensory Integration
– Wilbarger P & Wilbarger J (1991). Sensory Defensiveness in children 2-12: An Intervention Guide for Parents and other Caretaker. Santa Barbara California: Avanti Educational Programs.

Οι συνεδρίες πραγματοποιούνται σε αίθουσα με εξειδικευμένο εξοπλισμό αισθητηριακής ολοκλήρωσης, ακόμα και για μεγαλύτερα παιδιά.